Voor e-commerce bedrijven zijn terugkerende klanten van groot belang. Aangezien de kosten voor het aantrekken van een klant blijven stijgen, wordt klantretentie een nog grotere uitdaging dan klantacquisitie, omdat dit het gebied is waar je directe klantrelaties verloren kunnen gaan. Om te helpen voorkomen dat deze afschuwelijke realiteit werkelijkheid wordt, zullen we kijken naar enkele manieren waarop je klantentrouw voor je bedrijf kunt opbouwen.
Gepersonaliseerde winkelervaring
E-commerce bedrijven die uitblinken in klantentrouw begrijpen het belang van personalisatie. Wanneer je klanten het gevoel hebben dat je hen kent en aan hun voorkeuren tegemoetkomt, is de kans groter dat ze terugkeren. Dit kun je doen door gegevens te verzamelen over eerdere aankopen, browsegeschiedenis en demografische informatie om de voorkeuren en gedragingen van je klanten beter te begrijpen. Een andere manier van personalisatie is via gepersonaliseerde aanbiedingen en e-mails. Als een klant op je website was, een product in het winkelwagentje heeft geplaatst maar de aankoop niet heeft voltooid, kun je de volgende keer dat er korting is op dat product, een e-mail sturen om de klant aan te moedigen terug te keren en de transactie af te ronden. En al deze inspanningen zijn afhankelijk van een uitstekend en responsief klantensupportteam om klanten op alle contactpunten te kunnen verrassen.
Loyaliteitsprogramma’s en beloningen
Het creëren van een loyaliteitsprogramma met nuttige richtlijnen over wat iemand kan winnen voor bepaalde acties kan de retentie verbeteren. Het hebben van een loyaliteitsprogramma heeft echter weinig betekenis voor de consument, tenzij er een emotionele verbinding is waarom ze om het programma zouden moeten geven. Dat is waar beloningen om de hoek komen kijken. Het is al moeilijk genoeg om consumenten om te laten geven om je loyaliteitsprogramma, maar het volgende belangrijke aspect is communiceren wat ze krijgen door deel uit te maken van dit programma. Je kunt een element van gamificatie aan je loyaliteitsprogramma toevoegen om de voortgang van een consument richting de beoogde beloning te tonen.
Vertrouwen opbouwen en sociale bewijsvoering
Nadat je de winkelervaring hebt gepersonaliseerd en loyale klanten hebt beloond, moet je voortdurend vertrouwen en sociale bewijsvoering opbouwen om te laten zien waarom ze moeten blijven terugkomen. Omdat je niet in een vacuüm opereert, zullen er andere spelers zijn die proberen de aandacht van je klant te trekken. Daarom is het van vitaal belang om vertrouwen op te bouwen door strenge kwaliteitsborgingsprocessen te implementeren en klanten aan te moedigen positieve beoordelingen achter te laten. Dit zal je klanten geruststellen dat ze te maken hebben met de beste aanbieder van diensten of goederen op het internet.
Het opbouwen van een blijvend bedrijf
Naarmate er meer concurrenten op de markt komen, stijgen ook de kosten voor betaalde acquisitie. Dit eenvoudige feit toont aan dat het uiterst belangrijk is om je huidige klanten te behandelen als VIP’s, zodat ze positief over je spreken en enkele welverdiende mond-tot-mondreclame genereren, naast die schitterende beoordelingen die nieuwe gebruikers het vertrouwen geven om met jou in zee te gaan. Begin dus met het opvoeren van de klantretentiemotor en zie je bedrijf groeien.
Laat een reactie achter